מהן בדיוק מערבולות אוויר?
טיסה היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר, אך כאשר מערבולות תוקפות, תחושת הבטיחות עשויה להשתנות. מהם בדיוק ״כיסי האוויר״ שטייסים תמיד מדברים עליהם? מהו סדר גודל נורמלי של הפרעות?
לפניכם מספר עובדות בנושא:
זכרו: מערבולות אוויר הן דבר נורמלי
מטוסים נעים על זרימה של רוח. רוב הזמן היא חלקה ומאפשרת טיסה קלה. עם זאת, לעתים האוויר החלק נעשה קטוע – הדבר משול לגלים באוקיינוס – מה שגורם למטוס להתרומם, לצנוח ולהתנדנד בעודו עושה את דרכו בשמיים.
מערבולות אלה, הנקראות ״אוויר סוער״, נגרמות משלושה סוגי הפרעות עיקריים: תרמי, הגורם לאוויר חם לעלות ולאוויר הקר לרדת; מכני, המשנה את זרימת האוויר בגלל נוכחותו של הר או של מבנה מעשה ידי אדם; וגזירה, המתרחשת לאורך הגבול של שני זרמי אוויר הפוכים – למשל אם טייס חוצה את זרם הסילון כדי לנצל את כיוון הרוח.
רשות התעופה הפדרלית של ארה״ב מדווחת כי בשנה נפגעים כ-58 אנשים ממערבולות אוויר, אך בהתחשב בעובדה שכ-8 מיליון אנשים טסים כל יום, פגיעה כזו היא יחסית נדירה.
אין סיבה לדאגה
מערבולות אוויר עשויות להיות מפחידות, אך מטוסים עוצבו לעמוד בכמויות מסיביות שלהן. ״מטוס לא יכול להתהפך, להיזרק למערבולת ולהסתחרר או להישמט מהשמיים בדרך אחרת, אפילו לא כתוצאה מכיס האוויר או הסערה החזקים ביותר בעולם,״ כתב הטייס פטריק סמית׳ באתר האינטרנט שלו, AskThePilot.com. ״התנאים עשויים להיות מציקים או לא נוחים, אבל המטוס לא יתרסק.״
מטוסים מודרניים עוצבו לעמוד בכל הפרעה, החל במתקפת ציפורים וכלה במתקפת ברקים, מחום וקור קיצוניים ועד למשב רוח כה חזק המסוגל לעקם כנף מטוס ב-90 מעלות. אין ספק כי מטוס תעשייתי מתוחזק היטב יכול לעמוד במערבולות.
הטייסים מוכנים לזה
טייסי מטוס נוסעים לרוב יודעים מתי מגיעות מערבולות הודות לחיזויי מזג אוויר ולמשחקי טלפון הנערכים בגבהים של 10 ק״מ. כאשר טייס נכנס לזרם אוויר קטוע, הוא מתריע על כך לבקרת התנועה האווירית, כמו גם לטייסים אחרים המובילים מטוסים לאורך אותו שביל טיסה. טייסים או תומכים מהקרקע יכולים לזהות אוויר ערבולי ברדאר, או לדווח על תבניות מסוימות של מזג אוויר, ולהרגיע את עצמם – ואת הנוסעים שלהם – או את תנודות המטוס העתידות לבוא, ולהאט את המטוס למהירות ״המתאימה לחדירה דרך מערבולות.״
קיים סוג אחד של מערבולות שאי אפשר לחזות, עם זאת. הוא נקרא ״מערבולות אוויר נקי״, ומגיע משום מקום בשמיים רגועים. סוג זה של עירבוליות הוא המסוכן ביותר בגלל הופעתו הפתאומית שלא נותנת זמן לצוות הטיסה להזהיר את הנוסעים ולהורות להם לחזור למושביהם ולחגור חגורות.
הדקו את חגורות הבטיחות
בכל שנה נפגעים כ-58 אנשים בארצות הברית כתוצאה מאוויר ערבולי כי לא חגרו חגורת בטיחות, לפי ממצאי רשות התעופה הפדרלית של ארה״ב. חלק גדול מאותם נפגעים הוא צוות הטיסה, שקרוב לוודאי התהלך לאורך המטוס כדי להורות לנוסעים לחגור חגורות בטיחות. כשהטייס או צוות הטיסה מציעים לחגור חגורה בכל עת שאתם ישובים במושב, הם מנסים לוודא שאתם בטוחים במקרה של מערבולות אוויר נקי, הגורם לרוב הפגיעות הקשורות לאוויר עירבולי. ולידיעתכם, הטייסים חגורים בחגורת בטיחות בכל שלב בטיסה.
מערבולות אוויר עשויות להיות חזקות יותר בעתיד
העולם שלנו מתחמם כתוצאה מההתחממות הגלובלית, ומדענים מאמינים כי המערבולות ייעשו נפוצות וחזקות יותר בעתיד. דוח משנת 2013 שפורסם בכתב העת Nature Climate Change מצא כי בשנים הקרובות, שינוי האקלים יוכל להגביר את עוצמת המערבולות ב-10 עד 40 אחוזים, ותדירות המערבולות תקפוץ ב-40 עד 170 אחוזים. הדבר יגרום לכך שבטיסות בין-אטלנטיות, יהיה קשה מאוד להירדם.
למרבה המזל, חוקרים מפתחים תוכנות וטכנולוגיות חדשות המבוססות על קרני לייזר, אשר יוכלו לעזור למטוסים להתחמק ממערבולות לגמרי. מספר חברות תעופה אמריקאיות, כמו גם ה-787 Dreamliner של United, מאובזרות בחיישנים החוזים טוב יותר אוויר ערבולי בלתי נראה, והדבר מאפשר לטייסים, באופן תאורטי, להתחמק ממערבולות לגמרי.
זכרו, אם אתם ממש מפחדים בטיסות, תוכלו תמיד לבדוק את תחזית העירבוליות לפני הטיסה.
***הכותב היינו טייס אזרחי במטוסים פרטיים בארה"ב.